Vi byter till digitala prov den 1 februari

Hur det kommer att fungera 

Du måste först köpa access till ett digitalt prov hos NFB. Det gör du på den här hemsidan under fliken Våra intyg. (Köpfunktionen kommer att öppnas upp den 31 januari.) Köp av intygsprov bygger på inloggning med e-legitimation. Skälet till detta är att proven kommer vara knutna till ett specifikt personnummer. När köpet är genomfört skapas provet som då är knutet till ditt personnummer. Provet är sedan giltig i 12 månader från inköpsdatum. 

Tänk på att du behöver köpa provet senast 2 dagar före provtillfället. Efter genomfört köp får du en bekräftelse per mejl. I bekräftelsen finns också länken till provplattformen. Ett tips är att i god tid innan provtillfället testa så att du kan logga in till provplattformen. Då vet du hur inloggningen fungerar, och hur det ser ut när det är dags att skriva provet.

Provtillfälle bokar du direkt hos någon av nedanstående aktörer. (Länkar till de olika aktörernas bokningssidor kommer att läggas ut inom kort.) Intygsproven kommer alltså att skrivas i en skrivsal precis som idag. Det kommer att finnas en provvakt i lokalen, men den personen får inte svara på frågor när det gäller innehållet i proven.

På plats i lokalen legitimerar du dig för provvakten och loggar in på nätverket och i provplattformen, när du är startklar får du av provvakten den kod som krävs för att öppna det digitala provet. Proven är tidsbegränsade, och det innebär att de låses för redigering när provtiden är slut. Provtiderna varierar beroende på vilket intyg det handlar om. Efter provtidens slut har du ytterligare tid på dig att skicka in provet som sedan automaträttas. Provresultatet presenteras på skärmen direkt efter rättning.

Totalkostnaden för intygsprov kommer från 1 februari att vara 650 kr för alla intyg utom Seglarintyg, vilka kommer att kosta 350 kr. Bägge beloppen är inklusive moms. Totalkostnaden består dels av kostnaden för själva provet, och dels av bokningsavgiften för ett provtillfälle. (Provavgiften utgör 50% av totalen, och bokningsavgiften de andra 50%.) Bokningsavgiften betalas direkt till den aktör man valt att skriva prov hos.

Material du behöver vid provtillfället

Ta med en väl fungerande dator eller surfplatta som är uppdaterad och körklar till provtillfället. Använd inte en för gammal dator, eller en som stått oanvänd länge då dessa ofta behöver stå och uppdateras en längre stund innan de startar upp och kan användas. Större smartphones fungerar att använda, tänk bara på att allt blir mycket mindre i displayen.   
Ta med ID-handling. Du måste också kunna logga in med Mobilt BankID eller Freja eID. Detta är ett krav för att du ska kunna logga in på den digitala provplattformen. 

För vissa prov ska även övningssjökort, bestick, papper och penna mm tas med. Vilka saker som ska tas med till visst prov får du besked om av den aktör som du bokar ditt provtillfälle hos.

Varför nya provrutiner?

En av NFB:s målsättningar är att det enkelt ska gå att hitta provtillfällen i hela landet där man kan skriva våra intygsprov. En annan målsättning är att proven ska skrivas på lika villkor oavsett var man väljer att skriva provet. Under lång tid har det funnits utmaningar när det gäller provtillfällenas tillgänglighet. För att råda bot på det har NFB tecknat avtal med ett antal aktörer som har bra geografisk täckning, även utanför storstäderna. 

När det gäller frågan om att skriva prov på lika villkor så har vi valt en lösning med en digital provplattform. Proven kommer att bestå av flervalsfrågor som automaträttas. Den digitala provplattformen kommer att lanseras den 1 februari. Enkelt uttryckt byter vi ut pappersproven mot laptop eller surfplatta.

Aktörer där du kommer att kunna boka ditt provtillfälle:

Medborgarskolan
Svenska Kryssarklubben
Svenska Seglarförbundet
Sjöskolan
Sjösportskolan
Navigationsgruppen